Välfärdsteknik och digitalisering
Välfärdsteknik och digitalisering kan hjälpa dig att fortsätta leva det liv du vill leva. Enklare, säkrare och tryggare. Här kan du hitta exempel på välfärdsteknik samt digitala och tekniska hjälpmedel som används i våra verksamheter.
Digital nyckelhantering
Trosa kommun tillämpar nyckelfrihemtjänst. Det innebär att du kommer få ett digitalt lås på din dörr som gör att hemtjänsten kan öppna din dörr med sin mobiltelefon när du har larmat eller ska ha din planerade hjälp. Du kan själv fortsätta att använda din nyckel. Du lämnar en nyckel för att personalen ska kunna hjälpa dig om det digitala låset av någon anledning skulle sluta att fungera.
Digitala inköp
Varför sker insatsen inköp digitalt?
Att handla mat och dagligvaror via e-handel har blivit allt vanligare i samhället. Kommuner som redan haft digitala inköp har sett effekter i form av ökad delaktighet bland hemtjänsttagarna och att hemtjänsten fått en bättre arbetsmiljö.
Hur går det till?
Du ansöker hos en biståndshandläggare om insatsen ”att skaffa varor och tjänster” som i vardagligt tal benämns inköp. Ditt individuella behov avgör om du har rätt till inköp och vilka delar just du behöver hjälp med. Är det bara hjälpen att beställa varor som är ditt behov eller handlar det om att få hjälp att plocka upp varorna när de levererats hem till dig. Detta är något som du och din handläggare pratar om.
När du fått ditt beslut får du fritt välja från vilken butik du vill göra dina digitala inköp under förutsättning att butiken erbjuder detta samt levererar varor inom Trosa kommun.
Hemtjänstpersonalen har med sig en läsplatta till dig om du själv inte har dator eller läsplatta.
Tillsammans går ni in på butikens hemsida och genomför inköpen av de varor du önskar.Beställningen skickas in och på överenskommen dag hämtas varorna av personalen eller levereras av butiken beroende på vilken servicebutiken erbjuder.
Har du betalat för varorna med kort är inköpet klart. Har du ett konto med faktura som skickas via e-post, så behöver du eller en anhörig, vän eller god man, vara observant på att fakturan kommer komma och ska betalas.
Avgifter
Du betalar för de varor du köper.
Du betalar också för den eventuella plockavgift och utkörningsavgift som butiken har.Vad behöver man tänka på innan inköpen kan genomföras?
Du behöver ha ett mobilt Bank-ID samt ett betalkort och klara av att sköta dessa på egen hand. Personal får inte hjälpa dig med dina koder.
Alternativ till bank-ID är att du eller en närstående har en e-postadress för att kunna skaffa ett konto på den butik du vill handla ifrån. Då kan du även få en faktura via e-post.
Be gärna en närstående om hjälp så fort du fått ditt beslut på hemtjänst, så att insatsen kan komma i gång så fort som möjligt. Din fasta omsorgskontakt kan hjälpa dig att skaffa en e-postadress om du inte kan få hjälp av någon annan.Finns det undantag?
Om du kommer hem från lasarettet och inte kan få hjälp av någon annan att genomföra inköp, så kan hemtjänstpersonalen göra fysiska inköp i närmaste butik.
Var vänder jag mig med frågor?
Du kan vända dig till din personal i hemtjänsten med dina frågor. Du kan också prata med din enhetschef, samordnare eller biståndshandläggare. Du når samtliga via kontaktcenter på Trosa kommun: 0156-520 00
Trygghetskamera
Vid tillsyn via kamera tillhandahåller och installerar Trosa kommun en webbkamera i sovrummet eller på annan plats i bostaden. Kameran är mörkerseende och bilden rörlig, men ingen ljudavlyssning eller lagring av bildsekvenser sker. Tillsynen sker bara på de tider som du och hemtjänsten kommit överens om och utförs endast av behöriga användare.
Läs mer under Tillsyn via trygghetskamera – hur fungerar det?
Ökad trygghet i äldreomsorgen
Klicka här för att se filmen Så kan välfärdsteknik bidra till ökad trygghet i äldreomsorgen hos SKR – Sveriges Kommuner och Regioner.
Sofia Lind
Projektledare
Vård och omsorg