Hoppa till huvudinnehåll
Svarthakedoppingen simmar på vattenytan.

Ny våtmark i Vagnhärad – åt svarthakedoppingen

Trosa kommun bygger en ny våtmark väster om Vagnhärad, på uppdrag av Trafikverket. Våtmarken är en insats för att bevara häckningsmarker åt svarthakedoppingen när arbetet med järnvägen Ostlänken påbörjas i Vagnhärad.

I höstas togs det första spadtaget för Ostlänken, den nya dubbelspåriga järnvägen som ska byggas mellan Linköping till Järna, med stopp och resecentrum i Vagnhärad. Dragningen genom Trosa kommun kommer gå mellan Långsjön och Sillekrog och bli cirka 13 kilometer lång. Mer än hälften av sträckan planeras anläggas på bro eller i tunnel för att minska påverkan på omgivande natur- och kulturmiljöer.

Känslig för störningar

En viss påverkan kommer dock att ske. Bland annat bedöms fågeln svarthakedopping, som häckar i Brännvretens våtmark och är känslig för störningar, komma att bli störd av bullret vilket kan påverka deras vilja att häcka där. Trafikverket har därför beslutat att genomföra en kompensationsåtgärd i form av en ny våtmark där svarthakedoppingen ska kunna häcka ostört.

Arbetet med den nya våtmarken pågår och anläggs av Trosa kommun, ungefär 500 meter väster om Vagnhärad i anslutning till Trosaån. Marken ägs av Trosa kommun.

Kommunekolog Elin van Dooren ser flera positiva fördelar med att Trosa får ännu en våtmark.

– Trafikverkets uppdrag är att se till så våtmarken finns under byggtiden, men vi planerar för att den kommer att finnas kvar framöver då det finns många fördelar med ytterligare en våtmark i landskapet.

Berikat djurliv och minska övergödning

Våtmarken bedöms kunna säkra svarthakedoppingens framtid i området och även komma andra arter av fåglar, groddjur och salamandrar till nytta. Den kan också bidra till minskad övergödning.

– Våtmarken byggs i ett jordbrukslandskap och man kommer leda in vatten i våtmarken som annars går genom jordbruksmark och sedan rakt ut i Trosaån. Våtmarker fångar upp mycket näringsämnen och kan därmed bidra till minskad övergödning, säger Elin van Dooren.

Läs mer om Ostlänken hos Trafikverket.

Läs mer om Ostlänken på trosa.se

Vi värdesätter din integritet

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse och analysera trafik. Besökare avidentifieras och ingen information delas vidare.