Nu börjar Trafikverket bygga Ostlänken
Ostlänken är Sveriges största infrastrukturprojekt i modern tid. Efter många år av planering är det nu dags att börja bygga den 16 mil långa dubbelspåriga järnvägen. Första spadtaget direktsänds 6 november.
I höst startar den första entreprenaden för byggnationen av den nya dubbelspåriga järnvägen mellan Järna och Linköping med stopp och nytt resecentrum i bland annat Vagnhärad. Det blir startskottet för byggnationen av Sveriges största infrastrukturprojekt i modern tid.
Ostlänken skapar förutsättningar för en mer hållbar framtid och nya möjligheter för människor, företag och tillväxt
Trafikverket har redan påbörjat flera förberedande arbeten inför byggnationen av den dubbelspåriga järnvägen. Den nya godsjärnvägen Kardonbanan som förbinder Södra stambanan med hamnen i Norrköping blev klar 2021. Snart står också en ny godsbangård klar utanför Norrköping som ansluter till den nya godsjärnvägen. I Nyköping har vi påbörjat byggnationen av ett nytt resecentrum som ska möta framtidens tågtrafik på Ostlänken och Södra stambanan.
När Ostlänken står klar blir det möjligt för fler, snabbare och smidigare resor. Fler människor får närmare till bostäder, studier och arbeten – samtidigt som hela landet drar nytta av att det blir mer plats på spåren för fler hållbara godstransporter.
Första spadtaget direktsänds 6 november
Den 6 november sänder Trafikverket live direkt från platsen för första spadtaget. Programmet är möjligt för alla att följa digitalt. På plats finns bland annat kommunstyrelsens ordförande Daniel Portnoff (M).
Program 6 november
- Inledning
- Ostlänkens betydelse för Sveriges nya järnväg
- Videohälsning från infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
- Film – Almas föredrag
- Samtal om Ostlänken och framtiden
- Spaningar på 2040-talet
- Första spadtaget
- Direktsändning av första spadtaget klockan 13.00 den 6 novemberÖppnas i nytt fönster