Hoppa till huvudinnehåll
Sök

Avsiktsförklaring om Resväg västra Trosa till beslut

Vid kommande kommunstyrelsesammanträde beslutas om en avsiktsförklaring gällande ny trafiklösning för att avlasta i första hand Smäckbrogatan men sammantaget underlätta även resandet från Trosa till E4 och tågstation, såväl den befintliga som den kommande vid Ostlänken.

Infart västra Trosa var den ursprungliga lösningen för att lösa trafiken mellan östra och västra Trosa och i förlängningen mot tågstation och E4. Trafikverket skulle bygga en väg från Rådmansbackarna västerut genom skogen och fram vid Emils backe. Byggnationen visade sig bli för komplicerad och kostnaden för stor, därmed valde Trafikverket och Trosa kommun i ett gemensamt beslut att inte genomföra projektet. Istället inleddes en åtgärdsvalsstudie för att komma tillrätta med bland annat trafikproblemen vid Smäckbron.

Vid kommunstyrelsens sammanträde 23 oktober fattas beslut om den avsiktsförklaring som Trafikverket, Region Sörmland och Trosa kommun nu enats om. Lösningen, som den anges i avsiktsförklaringen, inleds med att Nyängsbron ersätts med en ny bro där trafiken kan mötas samt med en bärighet som medger kollektivtrafik. Nyängsvägen behöver därefter ses över för ökad trafiksäkerhet, framkomlighet och kollektivtrafik. Smäckbrogatan i sin tur behöver utvecklas för att öka trafiksäkerheten för gång- och cykeltrafik.

Eftersom lösningen ska underlätta för resande hela vägen fram till E4 och Vagnhärads station respektive Ostlänkens resecentrum kommer mindre åtgärder längs Västerljungsvägen att genomföras. Väl framme i Vagnhärad föreslås att chikanerna tas bort, dvs. avsmalningarna på Stationsvägen ovan stationsområdet. I anslutning till det kommande resecentrumet behöver korsningsåtgärder genomföras i anslutning till Gnestavägen och Kalkbruksvägen.

Med flera mindre pusselbitar och ett par större åtgärder är bedömningen att den trafiklösning som man nu gemensamt arbetar för kommer att förbättra trafikflödena inom Trosa stad såväl som mot tåg och E4.