Hoppa till huvudinnehåll
Sök

Att främja smakupplevelser – kompetenshöjande utbildning för måltidsenheten

I Trosa kommuns skolkök är måltiden mer än bara näring – det är en möjlighet till lärande och utveckling. I veckan hölls del två i utbildningen Måltidspedagogik för kökspersonal. Syfte med utbildningstillfällena har varit att stärka kompetensen hos måltidspersonalen och öppna barnens sinnen för mat.

I veckan gick måltidspersonal i Trosa kommun en kompetenshöjande utbildning som tar avstamp i Sapere-metoden, som betyder “att veta, att känna, att smaka” på latin. Grundtanken i metoden är att göra det okända känt för barnen genom att uppmuntra dem att utforska maten utifrån sina sinnen – utseende, smak, doft, och konsistens. Under utbildningen utforskades flera aspekter av smakens värld, från dess fysiologiska och psykologiska dimensioner till hur olika åldrar reagerar på nya smaker. Genom att förstå hur vi upplever maten med hjälp av våra sinnen kan måltidspersonalen bättre anpassa sin approach för att uppmuntra barnen till att prova ny mat.

– Vi har idag haft möjlighet att testa smaker på ett annat sätt än vi gör i vardagen, vilket är väldigt intressant. Vi har även fått mycket bra information kring den roll som sinnena spelar, där vi tar med oss att ännu mer tänka på bland annat färgen på maten vi serverar, konsistensen med mera, säger Isabella Persson som arbetar på Kyrkskolan.

Utbildningen, som hölls i Hedebyskolans matsal, innehöll även en del experiment med olika smaker och livsmedel. Genom att utforska hur olika ingredienser samverkar och kan förhöja smakupplevelsen, kan måltidspersonalen hitta nya sätt att locka barnen till att utforska maten på deras tallrikar. Här fick personalen smaka på exempelvis en citron och sedan reflektera över hur smaken skiljer sig om man tillsätter lite salt. Vilka ord har vi för att beskriva smak och konsistens?

En stimulerande och utvecklande arbetsmiljö

Kompetenshöjning är inte bara viktigt för att leverera en högkvalitativ produkt till barnen – det är även avgörande för att skapa en stimulerande och utvecklande arbetsmiljö för personalen. Med Sapere-metoden som kompass kan köken fortsätta att arbeta mot en framtid där varje måltid är en möjlighet till lärande och glädje.

Våga smaka

Efter första delen i kursen infördes smakportioner i alla matsalar, något som varit populärt och också bidragit till att fler barn vågat smaka på nya röror eller tillbehör. Läs gärna artikeln Våga smaka – ska få barn att prova nya livsmedel.